Chciałeś kiedyś wystąpić na konferencji IT, ale nie wiedziałeś, jak napisać zgłoszenie?
Albo może zgłosiłeś się, ale niestety Twoja propozycja nie została wybrana?
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak napisać zgłoszenie wystąpienia na konferencję IT, żeby podnieść szansę wybrania Twojej prezentacji przez organizatorów.
1. Co to jest Call for Papers?
Żeby wystąpić na konferencji IT w Polsce, i nie tylko!, masz dwie możliwości.
- Jesteś znanym prelegentem albo twórcą narzędzi dla programistów i organizatorzy konferencji sami do Ciebie dotrą i imiennie Cię zaproszą.
- Musisz przejść przez proces selekcji nazywany często Call for Papers.
Większość z nas musi przejść przez proces Call for Papers. Jest to mniej lub bardziej ustandaryzowana forma zgłoszenia Twojej chęci wystąpienia na konferencji. Sama struktura takiego zgłoszenia może być różna, ale zwykle zawiera informacje o prelegencie (imię, nazwisko, bio, czasami konta social media) oraz informacje o wykładzie (tytuł, abstrakt, czasami poziom zaawansowania).
W dalszej części omówimy poszczególne elementy zgłoszenia.
Twoje zgłoszenie prezentacji, to taka mała forma sprzedaży, więc wiele metod wykorzystywanych w marketingu i sprzedaży ma jakieś przełożenie i tutaj. Jedną z metod, która doskonale sprawdza się tutaj jest AIDA:
A – Attention
I – Interest
D – Desire
A – Action
Attention – to rola tytułu. Główne jego zadanie to zwrócenie uwagi na Twoją prezentację.
Interest + Desire – to rola abstraktu i częściowo także bio. Tutaj musisz przejść z czytelnikiem drogę z początkowego zainteresowania do miejsca, gdzie nie będzie mógł się doczekać Twojej prezentacji.
Action – jeśli wszystko poszło dobrze, to czytelnikowi nie pozostaje nic innego, tylko zaakceptować Twoje zgłoszenie.
2. Tytuł prezentacji
Jeśli możesz zapamiętać jedną radę z tego tekstu to zapamiętaj tą:
TYTUŁ JEST NAJWAŻNIEJSZY
To właśnie na podstawie tylko i wyłącznie tytułu większość ludzi podejmuje decyzję o tym, czy wybrać Twój wykład, czy jakiś inny.
Podobnie osoby, które za chwilę mają zdecydować o tym, czy wybrać Twoją prezentację, czy jakąś inną spośród kilkuset zgłoszonych.
Tytuł musi przyciągać ich uwagę, aby z zaciekawieniem chcieli przeczytać abstrakt.
Powinien być krótki, ale wzbudzający zainteresowanie.
Najlepszy tytuł to taki ocierający się nieco o granicę clickbaitu. Tylko ostrożnie, nie możesz w tytule obiecywać niczego, czego nie będzie potwierdzenia w abstrakcie i samym wystąpieniu. Poświęć tytułowi nieco czasu, żeby przykuwał uwagę czytającego.
Poniżej przykłady takich tytułów:
- 10 Tips for falling badly at Microservices
- Quarkus and GraalVM: booting Hibernate at supersonic speed
- From Zero to Hero with Kafka Connect
- How to get properly hacked!
3. Abstrakt
Rolą abstraktu jest przekonanie, dlaczego i kto powinien przyjść na Twoją prezentację.
Skup się na tym co ludzie wyniosą z prezentacji. Skup się na tym jakie korzyści ludzie wyniosą z Twojej prezentacji. Dlaczego warto słuchać właśnie Twojego wykładu? Najlepiej podążaj za sprawdzoną i przejrzystą strukturą:
– Co uczestnicy muszą wiedzieć przed prezentacją, żeby była ona dla nich wartościowa?
– Czego się nauczą i co będą wiedzieli po prezentacji?
Uważaj jednak na buzzwordy. Za duża ich ilość będzie negatywnie odebrana, no bo jak w 60 minut opowiedzieć o wszystkich znanych technologiach i frameworkach?
4. Informacje do organizatorów
Czasami jest możliwość przesłania dodatkowych informacji o prezentacji. Nie będą one widoczne dla uczestników konferencji, a tylko dla organizatorów.
Tutaj możesz podać linki do innych wystąpień, żeby uwiarygodnić swoją osobę. Jeśli nie masz nagrań, to nagraj 5 min filmik o swoim wystąpieniu. Jeśli konferencja jest w j. angielskim, to koniecznie pokaż, że nie będzie to dla Ciebie problem.
Jeśli masz już jakiś wstępny plan prezentacji, albo nawet slajdy, to prześlij je także organizatorom.
Pamiętaj, że organizatorzy to też ludzie i po wielu tygodniach przeglądania setki zgłoszeń mogą nie mieć już sił dopytać Cię o szczegóły. Zamieść więc w swoim zgłoszeniu jak najwięcej informacji. To bardzo pozytywnie wpłynie na twój wizerunek jako profesjonalisty. Wzbudzisz zaufanie i dasz pewność organizatorom, że twoja prezentacja jest solidnie przygotowana.
5. Bio
Przedstaw siebie jako właściwą osobę, która dobrze poprowadzi prezentację i jest właściwą osobą, aby prezentować wybrany temat.
Rzeczy, które są powiązane z tematem prezentacji przenieś na górę, albo pogrub.
Jeśli są w sieci nagrania z Twoich wcześniejszych prezentacji, to umieść je w swoim bio. To pokaże, że masz już doświadczenie na scenie. Nawet jeśli była to tylko prezentacja dla kilku(nastu) osób na lokalnym meetupie.
A jeśli nie masz żadnego nagrania ze swoim wystąpieniem, to postaraj się takie zdobyć. Może to być spotkanie w pracy albo na jakimś lokalnym meetupie. Zwykle organizatorzy meetupów ucieszą się jak się do nich zgłosisz. A nieformalna i luźna atmosfera na meetupie pomoże Ci się przekonać, że wystąpienia są fajne.
6. Do dzieła
No to teraz już nie masz wymówek. Jeśli kiedykolwiek myślałeś o wystąpieniu na konferencji IT, to otwórz notatnik i zacznij przygotowywać swoje zgłoszenie.
Powodzenia!